Er man en af dem, der ofte besøger landsdækkende medier f.eks. BT, Ekstra Bladet, bold.dk, Tipsbladet og Fyens.dk, så støder man også ofte på overskrifter som: ”Sådan så toget ud, da Brøndbyfans gik amok”, ”FCK-fans synger ’bøsserne fra vestegnen’, men det skal stoppes”, ”AGF-fans fortsætter den pinlige opførsel med homofobiske tilråb”, ”12 OB-fans anholdt i forbindelse med fodbold i Herning”. Alle sammen med negativ fokus på fodboldfans, og der er rigtig mange af disse overskrifter.
Medierne er i den grad med til at give fodboldfans et plettet ry hos ’familien Danmark’, men er der overhovedet ingen gode historier? og hvor bliver de gode historier af? Det er en ting, vi har kigget nærmere på, for historierne er der.
I vores gennemgang af jagten på den gode historie om fodboldfans, er vi stødt på nogle, hvor vi har tænkt, det er sådan her vi som ”almindelige fodboldfans gerne vil ses og huskes”. F.eks. fandt vi denne overskrift ”unikt projekt: Samler Superliga-fans fra alle klubber”. En artikel der fortæller om et fælles projekt for indsamling af penge til AaB’s træner Jakob Friis’ datter, der er ramt af leukæmi. En trist men samtidig dejlig varm historie, der med stor tydelighed viser, at fodboldfans ikke bare er en dårlig overskrift.
”Flot gestus: OB-fans hylder kræftramt Lars Høgh” er en anden overskrift, der viser, at fodboldfans er meget mere end bare grimme overskrifter. En overskrift vi i De Stribede synes, varmer om hjertet. En overskrift og en handling der for et kort øjeblik glemte alle de dårlige.
De gode overskrifter forsvinder i mængden af de dårlige. Vi vil som fanklub gerne bidrage til, at der kommer mere fokus på de gode fanhistorier. Derfor er vi også meget glade for at have netværk i Danske Fodbold Fans (DFF), og ikke mindst at vi har en fynsk repræsentant siddende i inderkredsen.
Igennem Danske Fodbold Fans (DFF), har De Stribede mange ”venner” rundt omkring i de andre fanklubber. Vi har det hyggeligt og sjovt, når vi er sammen. Vi lytter til hinanden, vi har venlige drillerier om hinandens respektive hold, men ikke mindst så har vi respekt for hinandens arbejde, og vi kan lære meget af hinanden.
En gang om året mødes vi til seminar. Her er der både plads til grin, jokes, alvor og en masse spændende debat. Vi mødes med den fælles interesse, fodbold og fan kultur. Vi stiller spørgsmål til forholdene for fans, vi debatterer, og vi evaluerer. Men vi mødes FREDELIGT, og vi går fra hinanden fredeligt.
Vi har fodboldturneringer, hvor kun en sejr gælder. Men vi mødes, spiller, griner og hygger.
Disse netværk vil vi ikke være foruden, for selvom vi ’hader Herning’, synes København og Brøndby er nogle …, så er der også her fans, som er der af samme grund som os. Kærligheden til netop deres klub. Fans som også følger deres hold til en kold mandags kamp 2 timer hjemmefra, eller på tribunen i minusgrader, stiv vind eller øsende regnvejr.
Vi lærer så meget af kontakten rundt omkring i landet. Netværket er uundværligt. Og så findes der altså ikke noget mere federe end lige at kunne sende en lille Facebook hilsen til Herning eller Brøndby, når vi har slået dem.
Pressen dikterer ofte virkeligheden og går stærkt efter den ”gode historie” (læs, den dårlige om fans), det er disse historier, som giver læsere og som ofte er med til at fremme journalistens navn. Vi som fanklub og ikke mindst fodboldfans har et ansvar for, at medierne kun kan søge de gode historier. Vi skal fortælle om dem, vi skal turde vise dem frem. Kærligheden og vores passion for klubben og byen skal vises, så den kan mærkes under huden. Kan vi det, er vi med til at fremme kulturen med den positive vinkel. Ikke mindst kulturen omkring det at være stemningsskabende fodboldfan. Fodbold er følelser, fans har følelser og disse ting kan kombineres på den fede måde.